08 januari 2010

klagan & tips

Host, host, host. Snurvel, snurvel, snurvel.
Ja det är så det låter här hemma nu. Har tryckt i mej nästan en hel påse popcorn. Var inte så gott som jag hade tänkt mej, men det har väl att göra med att jag inte kan känna någon doft överhuvudtaget (om den inte är jätte, jättestark).
Näsan svider, jag smörjer stup i kvarten. Det kommer väl sluta med att jag är alldeles finnig runt näsan när den här förkylningen är över. Hosta så fort jag ta ett djupt andetag. Snyter mej fan oftare än jag andas.
Ja så håller jag på. Önskar innerligt att jag kunde byta näsa (eller kropp fö den delen) en stund, en kvart eller så. Men det funkar tydligen inte så. Konstigt!

Så här kommer det tips till er andra som är förkylda kommer det lite tips. Från mej till dej:

- Använd Idomninsalva både till näsa och läppar. Smörj näsan så ofta du kan.

-Vanligt lipsyl!

- Vid minsta känning i halsen, knapra halstabletter (vicks) och bafusin.

- Nässpray. Otrivin eller nezeril, ja bestäm själv. Men använd en vanlig nässpray och sen saltlösningen renässans. Den kan du använda hur många ofta du vill. Den rengör.

- När det är dax att sova så sov högt med huvudet. Underlättar när du ska andas och så rinner inte snoret och hostan bär inte lika hemsk.

- C-vitamniner. Frukt, grönsaker, brustabletter. you name it!

- Drick mycket te med honung, eller du kan dricka vilket varmt som helst.

- Men framför allt. VILA!! Träna inte eller ansträng dej inte i onödan.....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar