16 april 2011

bullbak

Idag så har det blivit bullbak. Trots det fina vädret ska jag säga. Men varken jag eller Dante hade speciellt stor lust att vara ute. Vi var ute en liten stund nu på eftermiddagen. Jag skruvad bord till altan och Dante lekte i sandlådan.

En deg, två varianter. Det var rena experiment. Jag har ingen aning om hur dom smakar men jag kan verkligen inte tro att det är äckligt. Kommer meddela er senare hur dom smakar.
P4160165
Jag använder inte vanligt vita bullformar. Just dom här har jag budat hem på Tradera för ett par månader sen. Det är jordgubbsmotiv på dom.

Nu till receptet:

150 g smör
5 dl mjölk
50 g jäst för söt deg
½ tsk salt
1½ dl socker
14 dl mjöl

Fyllning 1:
30 g smör
Kanel
socker
malen hasselnötskärna

Fyllning 2:
30 g smör
kanel
kardemumma
socker
25 g vitchoklad

Gör så här:

Smält smöret och häll i mjölken. Värm till 37 grader.
Smula jästen i en bunke och rör ut den med hälften av smör/mjölk bladningen. Ha i resten av blandningen , sockret, saltet och hälften av mjölet. Rör samman. Tillsätt lite mera mjöl och håll på så tills du har en fast, kladdig deg. Spara ungefär 1 dl mjöl till utbak.

Jäs i ca 30 minuter, degen ska ha dubblat i stolek.
Dela den på två och kavla ut till en rektangel. Bred smöret och ha på resten av ingredienserna till fyllningarna. Mängde varierar från person till person. Ha så mycket du tycker är bra.
Jäs igen i 30 minuter. Sätt ugnen på 250 grader.

Pensla bullarna med ägg och strö över pärlsocker. Grädda i mitten i ugnen i 6-8 minuter. Ta ur och låt svalna under handduk. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar