12 april 2011

Tisdag och ugnsfalu

Tisdagar är inte min favorit dag i veckan. Jag hatar rent ut sagt tisdagar. Dom är värre än måndagar.
Men jag överlever. Den här tisdagen kan bli ännu värre. Det är nämligen returmöte i CL idag och det ser mörkt ut för Chelsea. Men den kan och bli en bra tisdag om dom vinner.
Till fotbollen ikväll blir det dricka och chips.

Cyklar ju numera till och från jobbet och inte bara jag utan Johan oxå. Allt för att spar in lite pengar på bensinen.
Det är riktigt skönt att cykla nu när det börjar bli varmt. Sen tar det lika långtid att cykla till jobbet som det tar att åka bil.
Och nu efter 3 veckors cyklande så börjar det kännas lättare att trampa i backar och i motvind. Mjölksyran kommer inte lika lätt. Sen så har jag blivit piggare och så har magen faktiskt minskat lite.
Så än så länge så är det bara positivt att cykla.

Till middag idag gjorde jag ugnsfalu med mos. Det är alltid lika gott. Och det är en maträtt som Dante garanterat äter utan att gnäll.

DSC00717

Till korven, 4 personer:

falukorv, 800 g
lök, 4 schalottenlökar
Senap, ca 1 tsk per snitt
Ost

Snitta korven i 1 ½ cm tjocka skivor. Skär inte hela vägen igenom. Skala löken och dela den i mindre bitar. Fyll varje snitt med senap och lök och täck allt med ost.
Låt den tillagas i mitten av ugnen på 200 grader i 20 minuter.

Till moset:

potatis, 8-10 st
muskot
smör, 25 g
mjölk, ca 3 dl
vitpeppar
salt

Koka potatisen mjuk. Smält smöret. Mosa potatisen och tillsätt mjölk och smör och vispa med elvispen till ett fluffigt mos.
Riv över lite muskot och salta och peppra efter smak.
Hoppas det smakar.

Ha en fortsatt trevlig kväll!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar