31 januari 2011

köket

I köket känner jag mej hemma. Det är min plats i huset. Det låter kanske lite 50-talsaktigt, men jag älskar det.
Jag är ingen riktigt hemmafru, men jag skulle hemskt gärna vilja. Att stå i köket är avkopplande och rofyllt. Även fast det ibland kan vara tusen saker som ska göras samtidigt.
Det är skönt att ställa sig i köket efter en tuff dag på jobbet. Jag kopplar då bort allt som heter jobb och koncentrera mej på min uppgift, att laga mat.

Jag kan sitta och bläddra i kokböcker i timmar och leta efter recept på nätet. Vissa läser skvaller tidningar, jag läser mattidningar. Jag kan drömma mej bort med maten.
Genom att läsa ett recept så kan jag känna mej hungrig och sugen. Jag känner smaken av dom olika ingredienserna i munnen när jag läser ett recept.

Så får mej så är det helt okej att stå i köket och laga mat medans Dante och Johan gör annat. Ibland vill jag ha sällskap och ibland vill jag vara själv.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar