11 december 2009

julen är inte bara glädje....

Nu så här innan jul så ser man glad människor som fixar och trixar med allt vad det nu innebär att fira jul. Det alla strävar efter är en jul med familjen och släkten. Att få spendera en fridfull högtid och glömma alla bekymmer som den vanliga dagen bjuder på.
Men för alla är det inte så.
Det finns dom som får en klum i magen innan jul. Och den bara växer och växer ju närmare julafton man kommer. Nu kanske det inte först och främst gäller oss vuxna, utan jag tänker på barnen. Inte vilka barn som helst utan barnen till föräldrar med olika missbruk, och då först och främst alkoholism.
Dessa barn bär på en rädsla som ingen som inte upplevt det kan vet hur den känns. Den klump som börjar gro i början av december och som bara blir större och större för varje dag.
Dom barn som har föräldra som inte kan motstå alkohol är det synd om. För dom så spelar det ingen roll hur många, stora och dyra julklappar dom får. Det finns bara en önskan som dom vill ska gå i uppfyllning och det är att få ha en jul som alla "andra".
Jag vet vad jag pratar om. Jag har varit ett av dessa barn. Ett barn som har hoppats dan innan julafton att min pappa ska ringa och önska god jul nykter. Att jag ska slippa höra honom sluddra och berätta hur mycket han älskar mej på fyllan. Jag har önskat mej att en julklapp som ingen annan än min pappa kan ge mej. Denna julklapp kommer jag nog aldrig få, och då är jag i dag 24 år.
Numera så finns det ingen klump. Det finns ingen oro och ingen rädsla. Det finns bara en ilska och sorg över att en vuxen människa inte kan ge sin dotter det hon har önskat sig så länge hon kan komma ihåg.
Det ända jag kan göra är att ge min son den julen jag aldrig fick. Jag kan ge honom en fridfull jul där allting han önskar sig kan gå i uppfyllelse. En jul där det bara finns glädje och förväntan. En jul där det inte finns några tårar, smärta och rädsla.
Jag tycker verkligen synd om alla barn som kommer fira jul med en förälder som inte kan behärska alkoholen. Jag kommer tända ett ljus och sända dom en tanke på julafton.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar