11 januari 2012

Minnas barndomen

När jag satt och tittade på tvn så visade dom en reklam. Vet inte vilken men det jag kom på var att när vi var små min syster och jag så sjöng våran pappan visor för oss. Inte alltid barnvisor utan det var visor av Fred Åkerström.
Bland visorna han sjöng för oss var:
Jag ger dej min morgon
Fimpen och tändstickan
Åkare Lundgrens begravning

Han sjöng även visor av Cornelis Vreeswijk:
Somliga går med trasiga skor
Balladen om herr Fred Åkare och den söta fröken Cecilia Lind
Brev från Kolonien

Tänk vad en liten reklam snutt kan göra för minnet. Jag minns hur pappa kunde stå i köket och laga mat och sjunga olika visor. Ibland det även Herr Lundell. Men ofta var det någon gammal visa av någon gammal gubbe, som jag på den tiden inte hade den blekaste om vem det var. Det fanns även andra visor som ibland kom fram.
Jag minns oxå att pappa hade/har en bok med alla dessa visor i, som när han ibland glömde texten (vilket inte hände så ofta) så gick han och tittade i den.
Det var väl hans sätt att få oss ta del av den svenska viskulturen.

Jag ju säga det att jag uppskattar det mer idag än när jag var liten. Men det är väl så det är. Det tog mej 18 år att börja uppskatta Lundell.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar