11 oktober 2009

Viktminskning

Som jag säkert har berättat någon gång så håller jag på att gå ner i vikt. Vill inte riktigt kalla skriva banting, även fast jag vet att det är det jag gör.
Jag har lagt om mina matvanor och mina motionsvanor (hade inga innan).
Det är inte första gången under dom senaste två åren som jag försöker. Har gjort ett tidigare. Det gav resultat men inte det jag ville. Mer om det lite längre ner.


Allting började när jag ställde mej på vågen uppe på BB den dagen dom skulle sätta igång mej. Det var den 21 september 2007. Då hade jag inte stått på vågen sedan februari samma år. Hade ingen aning om hur mycket jag hade gått upp under graviditen. Men jag visste att min inskrivningsvikt var 86 kg och då var jag i v.12. När jag då stod där och skulle kliva upp på vågen 7 månader senare hade jag verkligen ingen aning om hur mycket jag vägde. När vågen visade 109 kg så höll jag på att smälla av. Det var mycket vätska, men inte bara. Visste att jag inte varit så himla nog med vad jag åt och hur mycket. Direkt efter förlossningen så gick jag ner till 95 kg.
Just i det ögonblicket bestämde jag mej för att jag aldrig mer i hela mitt liv skulle passera 100 kg något mer. Men väg ner mot min mål vikt 80 kg har varit lång och det är framför allt en bit kvar.

Nu har jag för andra gången på två år alltså börjat min kamp mot kilonen. Första gången lyckades jag inte gå ända ner. Men jag kom en bit på vägen. Min slut vikt den gången blev 86 kg. Efter semestern så var jag uppe på 90 kg igen.



Hur har jag då lyckats så här långt?

Jo det ska jag berätta. Efter semestern nu så hade jag 3 veckor som jag verken åt sötsaker eller drack alkohol. Det gjorde att jag gick ner 1 kg. Sen så har jag först och främst dragit ner på mina potioner. Jag har halverat dom. Visst, dom första två veckorna var ajg hungrig, men det gick över. Magsäcken misnkade och jag blir mät mycket fortare.
Jag har även börjat att äta efter tallriksmodellen. 2/4 av tallriken med grönsaker, 1/4 av tallriken med kolhydrater och 1/4 av tallriken med proteiner.
Sen så har jag begränsat mitt syndade till fredag och lördag. Det är dom dagarna som jag äter det jag är sugen på.
Det kan jag gör i och med att jag tränar. 2-4 gånger i veckan är mitt mål att jag ska träna. Hittills så har jag hållt det.

Så till alla er som vill gå ner i vikt så säger jag bara en sak: Minska potionerna och börja motionera!

Idag har jag 5 kg kvar till mitt mål. Men jag har ett del mål och det är 83 kg innan jul. Det hoppas jag verkligen att jag klara.
En sak till: förbjud inte dej själv att inte äta vissa saker! Vill man ha någon maträtt eller något annat så kan man äta det, fast i små mängder!!!!

3 kommentarer:

  1. du är duktig!!! kämpa på!!! jag väger mig genom hela graviditeten... mest för att jag inte ska fastna i fällan och tro att det inte beror på nåt... men jag ska ner efteråt oxå... om mitt knä ska hålla... men du har tur du som har en förstående man som väl säkerligen oxå har nåt kilo att tappa:)? Kämpa på!!!! kram kram

    SvaraRadera
  2. Vad duktig du är, hoppas du lyckas med 83kg innan jul!

    SvaraRadera
  3. Följ gärna våran resa mot lägre vikter på:
    http://tjocksmockarna.blogg.se/

    SvaraRadera