19 juli 2009

Abort

Har precis läst ett par blogginlägg om KDs förslag om att man ska införa ett register över vilka som göra abort. I det här registret så ska det bl.a finnas personuppgifter. Vilket det inte finns idag (om jag har förstått det hela rätt). Personuppgifter måste det finnas i något register någonstans men eftersom det handlar om lanstingets register så kan jag anta att det är hemligstämplat.
Läste i en blogg att man genom det här registet ska kunna föra statestik med personidentitet. Att man ska få veta vad anledningen är till aborten och att man ska kunna följa upp hur patienten mår efter aborten.
Då har jag ytterligaren en fråga: Görs inte det idag av barnmorskorna och räcker inte det? Varför ska hela Sverige få veta hur ett visst antal av alla dom som genomfört ingreppet mår efter aborten?

Jag har aldrig någonsin själv gjort en abort. Men jag kan tänka mej att det inte är beslut man fattar på två röda. Antagligen funderar man ett tag på om man verkligen ska göra det. Jag kan även tänka mej att man inte mår helt okej efteråt. Med tanke på vad själva ingreppet innebär.
Sen kan det finnas miljoner med anledningar till att man gör en abort. Vissa gör det för att man är för ung, vissa för att man inte känner sig mogen och vissa gör det för att man är rädd för den man lever ihop med och inte vill att ens barn ska växa upp i ett sånt förhållande.
Vad nu anledningen är så tycker inte jag att man ska finnas med i ett register. Iaf inte ett någorlunda officiellt.
Jag är för fri abort. Och jag är för att vilken anledningen man än har så ska den förbli ens egna....

http://www.aftonbladet.se/wendela/article5532249.ab

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar